Sdílet

Palubní letoun, či námořní palubní letoun, je letoun uzpůsobený pro službu (provozu) na letadlových lodích. Letouny této kategorie obvykle splňují charakteristiky a mají implementovány technická řešení, které daný stroj přizpůsobí službě na letadlových lodích.

Tento termín je obvykle používán pro označení letounů s pevným křídlem, protože námořní vrtulníky jsou způsobilé působit z širokého spektra lodí, jako jsou vrtulníkové výsadkové lodě, torpédoborce, či fregaty.

Northrop Grumman E-2 Hawkeye na letové palubě

Charakteristiky palubních letounů

Palubní letouny musí splňovat mnoho vlastností, mezi ně patří následující seznam vlastností:

Historie

První palubní letouny začaly vznikat po pokusech o vzlet z paluby námořních lodí. První vzlet proběhl 10. listopadu 1910 z paluby ukotvené USS Birmingham (CL-2) letounem Curtiss Model D, pilotovaný Eugenem Elyem. Následovaly časem další pokusy, ale ty jen potvrdily potřebu specializovaných letadel uzpůsobených pro vzlet a přistání na lodích a také potřebu vzniku letadlových lodí.

První letadlová loď byla hybridní bitevní a letadlová loď HMS Furious (47) uvedená do služby v roce 1917. První letadlová loď s průběžnou letovou palubou byl HMS Argus (I49) v roce 1918.

Mezi první palubní letouny na výše uvedených letadlových lodích byly letouny Sopwith Pup a Sopwith 1½ Strutter, které již měly první úpravy pro provoz na palubě letadlových lodí.

Příklady

Supermarine Spitfire. Původní konstrukce letounu Supermarine Spitfire je navržena pro provoz na klasických letištích. Supermarine Seafire je námořní variantou původního letounu, uzpůsobená pro provoz na palubách letadlových lodích s charakteristikami CATOBAR.

Hawker Siddeley Harrier. Původní konstrukce letounu Hawker Siddeley Harrier je navržena pro provoz na klasických letištích. British Aerospace Sea Harrier je navalizovaná verze téhož letounu, určená pro provoz na letadlových lodích s charakteristikami STOVL/VTOL.

Mikojan Gurevič MiG-29. Původní konstrukce letounu MiG-29 je navržena pro provoz na klasických letištích. MiG-29K je však verze letounu, uzpůsobená pro provoz na palubách letadlových lodích s charakteristikami STOBAR.

Bell Boeing V-22. Původní konstrukce letounu V-22 je navržena pro provoz na klasických letištích. CMV-22B je varianta letounu, určená pro provoz na letadlových lodích s charakteristikami STOVL/VTOL.

Odkazy



Copyright © 2010-2023 Michal Zobec, ZOBEC Consulting. Všechna práva jsou vyhrazena.

Tento článek je vydán pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0).
Použité obrázky jsou získány z webu Wikimedia Commons. Portions © WikiMedia Foundation.

Michal ZOBEC
Napsal Michal ZOBEC
OnPremise & Cloud IT Consultant & Architect & Developer.

Působím v IT oboru 25+ let se zaměřením na produkty společnosti Microsoft.

Vojenská technika je mým koníčkem od dětství, kdysi jsem se aktivně věnoval plastikovému modelářství. V současnosti se aktivně věnuji vojenské technice, včetně psaní článků na mých webech, případně také na wikipedii.