bojové letouny, útočné letouny, průzkumné letouny, letectvo, námořnictvo, palubní letouny, letadlové lodě, usa, rusko, francie, španělsko, čína, indie, thajsko,

Možnosti vzletu palubních letounů na letadlových lodích

Michal ZOBEC Michal ZOBEC Sledovat Nov 09, 2020 · 3 minut čtení
Možnosti vzletu palubních letounů na letadlových lodích
Sdílet

Protože existuje několik různých typů letadlových lidí, které používají různé techniky pro vzlet a přistání, existují tím pádem i různé typy palubních letounů. Ve většině případů jsou také palubní letouny přizpůsobeny pouze jednomu způsobu vzletu a přistání a není tedy možné aby mohly použít jiný způsob vzletu, či přistání.

CATOBAR

CATOBAR (Catapult Assisted Take-Off But (nebo Barrier) Arrested Recovery) je systém značení charakteristik letadel pro vzlet a přistání, která využívají pro asistovaný vzlet{:target="_blank"} leteckého katapultu{:target="_blank"} a přistávají na lodi za pomocí brzdících lan.

Označení CATOBAR se používá také pro letadlové lodi, které tímto definuje její konstrukci a konfiguraci, aby byla přizpůsobena letadlům se shodnými charakteristikami, které letadlová loď podporuje.

Systém CATOBAR začal být využíván v 30. letech 20. století na letadlových lodích Royal Navy (Courageous, Glorious a Ark Royal) a v US Navy (Lexington, Saratoga a třída Yorktown).

V současnosti používají systém CATOBAR letadlové lodě Spojených států amerických a Francie. Francie získala licenčně systém parního katapultu od USA.

V letech 2000 až 2018 provozovala letadlovou loď systému CATOBAR NAe São Paulo (A12) také Brazílie.

Letouny v aktivní službě využívající systém CATOBAR

  • Boeing F/A-18E/F Super Hornet
  • Lockheed Martin F-35C Lightning II
  • Northrop Grumman C-2 Greyhound
  • Northrop Grumman E-2 Hawkeye
  • Dassault Rafale

Grumman F-14 Tomcat připraven ke vzletu s pomocí parního katapultu

STOBAR

STOBAR (Short Take-Off But Arrested Recovery) označuje letadla, která využívají pro krátký vzlet skokanský můstek a přistávají na lodi za pomocí brzdících lan.

Systémem STOBAR jsou označovány také letadlové lodi, protože je vhodné, aby konstrukce/konfigurace lodi byla přizpůsobena letadlům se shodnými charakteristikami, které letadlová loď podporuje.

Systém STOBAR využívající skokanský můstek byl původně vyvinut a nasazen britským námořnictvem na první letadlové lodi s touto konfigurací HMS Invincible a letouny BAE Sea Harrier.

V současnosti používají systém STOBAR letadlové lodě Velké británie, Španělska, Itálie, Ruska, Indie, Číny a Thajska.

Letouny v aktivní službě, využívající systém STOBAR

  • Lockheed Martin F-35B Lightning II
  • HAL Tejas
  • Mikojan Gurjevič MiG-29K
  • Suchoj Su-33
  • Suchoj Su-25UTG/UBP

HAL Tejas vzlétá z testovacího můstku

Admiral Kuzněcov se skokanským můstkem

STOVL

STOVL (Short Take-Off and Vertical Landing) označuje letadla, která mohou vzlétnout na krátké vzletové dráze, kdy letoun dosáhne po 450 m minimálně výšky 15 m a je schopen přistávat svisle.

Stroje, které jsou schopné startovat i vertikálně (VTOL), používají STOVL pro větší povolenou hmotnost nákladu a úspoře paliva oproti VTOL vzletu. Například F-35B Lightning II může vzlétnout kolmo (VTOL), ale v operačním použití používá především STOVL.

V současnosti používají systém STOBAR letadlové lodě Velké británie, Španělska, Itálie.

Letouny v aktivní službě, využívající systém STOVL

  • Bell Boeing V-22 Osprey
  • McDonnell Douglas AV-8B Harrier II
  • Lockheed Martin F-35B Lightning II

Vznášející se Lockheed Martin F-35B Lightning II RAF

VTOL

VTOL (Vertical Take-Off and Landing) označuje letadla, která mohou startovat a přistávat vertikálně (svisle). Mezi letouny s charakteristikami VTOL patří vrtulníky, konvertoplány, nebo letadla s možností vertikálního vzletu a přistání, například AV-8B Harrier II a F-35B Lightning II.

Systém VTOL využívají lodě typu vysadkové vrtulníkové lodě, dokové výsadkové lodě, nebo nosiče vrtulníků. Tyto letadlové lodě, mají letovou palubu přizpůsobenou pro provoz vrtulníků, letová paluba tedy není vybavena katapultem, či skokanským můstkem. Nicméně pokud je paluba odolná proti spalinám proudových motorů, mohou z těchto lodí operovat také kolmostartující letouny, jako například F-35B Lightning II.

Letouny v aktivní službě, využívající systém VTOL

  • Sikorsky HH-60 Osprey
  • Bell Boeing V-22 Osprey
  • McDonnell Douglas AV-8B Harrier II
  • Lockheed Martin F-35B Lightning II

Přistávající Bell-Boeing MV-22 Osprey

Odkazy



Copyright © 2019-2022 Michal Zobec, ZOBEC Consulting. Všechna práva jsou vyhrazena.

Tento článek je vydán pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0).
Použité obrázky jsou získány z webu Wikimedia Commons. Portions (p) © WikiMedia Foundation.

Michal ZOBEC
Napsal Michal ZOBEC Sledovat
OnPremise & Cloud IT Consultant & Architect & Developer.

Působím v IT oboru 16 let se zaměřením na produkty společnosti Microsoft.

Vojenská technika je mým koníčkem od dětství, kdysi jsem se aktivně věnoval plastikovému modelářství. V současnosti se aktivně věnuji vojenské technice, včetně psaní článků na mých webech, případně také na wikipedii.