letadla, rakety, řízené střely, letectvo, námořnictvo, armáda, usa, rusko, anglie, japonsko,

Vektorování tahu

Michal ZOBEC Michal ZOBEC Sledovat Jan 06, 2022 · 2 minut čtení
Vektorování tahu
Sdílet

Vektorování tahu, anglicky Thrust vectoring, je schopnost letadla, rakety, nebo jiného stroje měnit směr tahu z výstupních trysek motoru požadovaným směrem.

Rakety

Vektorování tahu je využíváno zejména u raketových motorů a to s pomocí vychylování celé trysky, nebo s pomocí deflektorů. Vektorování tahu raketových motorů je využíváno pro řízení směru letu, zvláště ve fázích letu, kdy nejsou účinné aerodynamické řídící plochy (při vyšších nadzvukových rychlostech, nebo ve velkých výškách).

Další možností pro řízení směru tahu raketového motoru je vychylování s pomocí vychylování celé trysky. Nicméně vychylování celé trysky má omezené možnosti rozsahu pohybu a taková raketa je pak méně obratná oproti raketám využívající pro manévrování deflektory.

Lopatky deflektoru ve výstupní trysce rakety AAM-5

Letouny (proudové motory)

Od konce 50. let 20. století různí konstruktéři zkoušeli vyvinout první letoun s vektorováním tahu výstupních trysek pro účel možnosti kolmého vzletu a přistání (VTOL).

Od 90. let 20. století se začalo zkoumat využití vektorování tahu u letounů s proudovými motory za účelem zvýšení jejich obratnosti. V 21. století jsou zaváděny první bojové letouny běžně vybavené vektorováním tahu. První letouny měly vychylování trysky proudového motoru pouze vertikálně (2D), později již všemi směry (3D).

U letounů byly zkoušeny pro zvýšení obratnosti také deflektory pro změnu vektoru tahu, nicméně v takových případech jsou pak omezené možnosti výkonu tahu, zejména přídavného spalování.

Lopatky deflektoru ve výstupní trysce letounu X-31

Historie

První operačně nasazená raketa V-2 používala pro řízení směru letu jak aerodynamické plochy tak řízení výtokových plynů s pomocí deflektorů, což byla keramická kormidla ve výtokové trysce.

Vychylování celé trysky využívaly například Space Shuttle Solid Rocket Booster raketoplánu Space Shuttle, které mohly vychylovat trysky až o 8°.

První operačně používaný letoun s vektorováním tahu byl Hawker Siddeley Harrier, který vektorování tahu používal pro kolmý vzlet a přistání (VSTOL).

Prvním experimentálním letounem s vektorováním tahu pro účely zvýšení obratnosti byl X-31.

Prvním operačně používaný letoun s vertikálním vychylováním trysek byl Lockheed F-22.

Prvním operačně používaný letoun s vychylováním trysek byl Suchoj Su-30MKI.

Vertikálně přistávající letoun Lockheed F-35

Aktualizace

Aktualizace 6.1.2022

První vydání článku.



Copyright © 2010-2023 Michal Zobec, ZOBEC Consulting. Všechna práva jsou vyhrazena.

Tento článek je vydán pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0).
Použité obrázky jsou získány z webu Wikimedia Commons. Portions © WikiMedia Foundation.

Michal ZOBEC
Napsal Michal ZOBEC
OnPremise & Cloud IT Consultant & Architect & Developer.

Působím v IT oboru 25+ let se zaměřením na produkty společnosti Microsoft.

Vojenská technika je mým koníčkem od dětství, kdysi jsem se aktivně věnoval plastikovému modelářství. V současnosti se aktivně věnuji vojenské technice, včetně psaní článků na mých webech, případně také na wikipedii.