Bell Boeing V-22 Osprey je americký vojenský konvertoplán s překlopnými rotory, který může startovat a přistávat vertikálně (svisle, charakteristika VTOL), nebo s krátkým vzletem a přistáním (charakteristika STOL).
Osprey je určen k plnění úkolů jako konvenční vrtulník s dlouhým doletem, přičemž může dosáhnout rychlosti turbovrtulového letadla. V-22 byl vyvinut a vyrábí jej společně firmy Bell Helicopter Textron a Boeing (Boeing Rotorcraft Systems) a je používán americkou námořní pěchotou a letectvem.
Vývoj
První sériový konvertoplán byl dodán 24. května 1999. Do služby typ vstoupil roku 2009. V červnu 2020 byl dodán 400. konvertoplán tohoto typu.
Konstrukce
V-22 Osprey je konvertoplán uzpůsobený pro vertikální start i přistání (stejně jako vrtulník). Vertikální start i přistání umožňují dva horizontálně natočené rotory. Během 12 sekund se mohou natočit až o 90° dopředu a pracují jako u běžného turbovrtulového letounu. Avšak ve srovnání s vrtulníkem stroj dosahuje výrazně delšího doletu. Dolet stroje lze prodloužit díky schopnosti tankování za letu s pomocí tankovacího systému Aerial Refueling System (ARS).
Další významnou výhodou letounu je jeho skladnost. Křídla V-22 lze složit souběžně s trupem a listy obou vrtulí natočit na jednu stranu. Operaci lze provést za pouhých 90 sekund. Pro tyto vlastnosti bývá letoun často ve výbavě letadlových lodí. Ve skleněném kokpitu V-22 jsou umístěny čtyři multifunkční displeje (MFD) a pátý sdílený centrálním displej jednotky (CDU). Pilotům se tak dostává množství obrazových informací, včetně digitálních map nebo stavu systému.
Uživatelé
USA Spojené státy americké
- United States Air Force (USAF) od ledna 2012.
- United States Marine Corps Aviation (USMC) od ledna 2012.
Japonsko
- Japonské pozemní síly sebeobrany od května 2020.
Varianty
V-22A. Předsériové kusy vyrobené pro letové zkoušky.
CV-22B. Verze určená pro speciální operace útvarem USSOCOM. Má prodloužený dolet a vylepšenou avioniku. Nahrazuje vrtulníky MH-53 Pave Low.
MV-22B. Verze určená pro americkou námořní pěchotu. Nahrazuje vrtulníky CH-46E a CH-53D.
CMV-22B. Nákladní verze pro zásobování letadlových lodí amerického námořnictva. Nahrazuje letouny Grumman C-2 Greyhound.
HV-22. Plánovaná verze pro záchranné mise. Nebyla objednána.
SV-22. Plánovaná protiponorková verze. Nebyla objednána.
Specifikace (MV-22B)
Technické údaje
- Posádka: 4 (dva piloti a dva palubní inženýři)
- Kapacita:
- 24 vojáků (sedících), 32 vojáků (na podlaze), nebo
- 9 070 kg vnitřní náklad, nebo
- 6 800 kg externí náklad
- Rozpětí: 14 m
- Průměr rotoru: 11,6 m
- Délka: 17,5 m
- Šířka s rotory: 25,8 m
- Výška: 6,73 m (5,5 u ocasu)
- Nosná plocha: 28 m²
- Plocha rotorů: 212 m²
- Hmotnost prázdného stroje: 15 032 kg
- Vzletová hmotnost: 21 500 kg
- Maximální vzletová hmotnost: 27 400 kg
- Pohonné jednotky: 2× turbohřídelový motor T406/AE 1107C-Liberty, každý o výkonu 4 590 kW
Výkony
- Maximální rychlost: 460 km/h na úrovni mořské hladiny, 565 km/h; ve 4 600 m
- Cestovní rychlost: 446 km/h na úrovni mořské hladiny
- Dolet: 1 627 km
- Akční rádius: 685 km
- Přeletový dolet: 1 940 nmi (s přídavnými nádržemi)
- Dostup: 7 925 m
- Stoupavost: 11,8 m/s
- Plošné zatížení rotorů: 102,23 kg/m²
Výzbroj
- 1× kulomet M240 ráže 7,62 mm nebo M2 Browning ráže 12,7 mm na rampě, vyměnitelný
- 1× minigun GAU-17 ráže 7,62 mm na břiše letounu, zatahovací, dálkově ovládaný přes video
Copyright © 2010-2023 Michal Zobec, ZOBEC Consulting. Všechna práva jsou vyhrazena.
Tento článek je vydán pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0).
Použité obrázky jsou získány z webu Wikimedia Commons. Portions © WikiMedia Foundation.