Electromagnetic Aircraft Launch System, nebo také zkráceně EMALS je nový elektromagnetický letecký katapult založený na technologii lineárního elektromotoru. EMALS vyvíjí pro US Navy společnost General Atomics.
91 m dlouhý katapult EMALS urychlí 45 000 kg těžký letoun až na rychlost 240 km/h.
Nové katapulty EMALS mají nahradit tradiční parní letecké katapulty využívané v současnosti.
Katapulty systému EMALS se mají instalovat do nových letadlových lodí třídy USS Gerald R. Ford. V květnu 2015 začalo testování katapultu přímo na lodi.
V červenci 2017 byl EMALS vyzkoušen při plavbě na moři na USS Gerald R. Ford.
Výhody EMALS
Použití elektromagnetického leteckého katapultu má následující výhody:
- plynulejší regulace výkonu. katapult je schopen plynulejší regulace výkonu s cílem méně zatížit drak letounu oproti parním katapultům s plným výkonem.
- nižší hmotnost. oproti parnímu katapultu je elektromagnetický katapult lehčí.
- menší rozměry. elektromagnetický katapult zabírá méně prostoru a to včetně podpůrných zařízení pro provoz.
- rychlejší příprava pro vypuštění dalšího stroje. EMALS je schopen opakovat vypuštění dalšího letadla za 45 sekund po předchozím vypuštění.
- jednodušší schopnost přizpůsobit se i lehčím letounům, například bezpilotním letounům.
- není třeba voda. vedlejším efektem použití EMALS oproti parnímu katapultu je, že není třeba voda a proto je zcela vynechán systém pro přípravu velkého množství odsolené vody. tím se ušetří prostor a také energetické náklady na její odsolování.
- vyšší účinnost. EMALS má vyšší účinnost, až 90% přeměny energie. Parní katapult má účinnost jen 5%.
- vyšší výkon. EMALS má větší výkon 121 MJ, oproti parnímu katapultu s výkonem 95 MJ.
Nevýhody EMALS
Použití katapultu EMALS má také určité nevýhody:
- vysoká spotřeba elektřiny. v principu není problém s vysokým odběrem elektřiny, jako takovým, problém je v případě lodí, které mají nedostatečný výkon pro výrobu elektřiny, případně nejsou na tyto odběry elektřiny přizpůsobeny.
- menší spolehlivost. parní katapult byl v pricipu relativně jednoduchý systém, který pracoval zejména na mechanickém principu. EMALS je v podstatě nová technologie, stále se řeší její dětské nemoci. zatím co parní katapulty mají spolehlivost 99,5%, spolehlivost EMALS je zatím pod 90%, což je pro námořnictvo nežádoucí.
Úspěšné testy letounů
Následující seznam obsahuje letouny, které byly otestovány jako způsobilé pro vzlet s pomocí nových katapultů EMALS v rámci fáze testů ACT fáze 1:
- červen 2010 - Northrop Grumman T-45 Goshawk
- červen 2010 - Northrop Grumman C-2 Greyhound
- prosinec 2010 - F/A-18E Super Hornet
- září 2011 - Northrop Grumman E-2D Advanced Hawkeye
- listopad 2011 - Lockeed Martin F-35C Lightning II
V rámci testů ACT fáze 2 (červen 2013 - duben 2014) byly otestovány následující letouny:
- Boeing EA-18G Growler
- Boeing F/A-18C Hornet
Odkazy
Copyright © 2010-2025 Michal Zobec, ZOBEC Consulting. Všechna práva jsou vyhrazena.
Tento článek je vydán pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0).
Použité obrázky jsou získány z webu Wikimedia Commons. Portions © WikiMedia Foundation.