bojové letouny, průzkumné letouny, palubní letouny, letadlové lodě, letectvo, námořnictvo, usa,

Elektromagnetický letecký katapult EMALS

Michal ZOBEC Michal ZOBEC Sledovat Nov 11, 2020 · 2 minut čtení
Elektromagnetický letecký katapult EMALS
Sdílet

Electromagnetic Aircraft Launch System, nebo také zkráceně EMALS je nový elektromagnetický letecký katapult založený na technologii lineárního elektromotoru. EMALS vyvíjí pro US Navy společnost General Atomics.

91 m dlouhý katapult EMALS urychlí 45 000 kg těžký letoun až na rychlost 240 km/h.

Nové katapulty EMALS mají nahradit tradiční parní letecké katapulty využívané v současnosti.

Katapulty systému EMALS se mají instalovat do nových letadlových lodí třídy USS Gerald R. Ford. V květnu 2015 začalo testování katapultu přímo na lodi.

V červenci 2017 byl EMALS vyzkoušen při plavbě na moři na USS Gerald R. Ford.

Boeing EA-18G Growler

Výhody EMALS

Použití elektromagnetického leteckého katapultu má následující výhody:

  • plynulejší regulace výkonu. katapult je schopen plynulejší regulace výkonu s cílem méně zatížit drak letounu oproti parním katapultům s plným výkonem.
  • nižší hmotnost. oproti parnímu katapultu je elektromagnetický katapult lehčí.
  • menší rozměry. elektromagnetický katapult zabírá méně prostoru a to včetně podpůrných zařízení pro provoz.
  • rychlejší příprava pro vypuštění dalšího stroje. EMALS je schopen opakovat vypuštění dalšího letadla za 45 sekund po předchozím vypuštění.
  • jednodušší schopnost přizpůsobit se i lehčím letounům, například bezpilotním letounům.
  • není třeba voda. vedlejším efektem použití EMALS oproti parnímu katapultu je, že není třeba voda a proto je zcela vynechán systém pro přípravu velkého množství odsolené vody. tím se ušetří prostor a také energetické náklady na její odsolování.
  • vyšší účinnost. EMALS má vyšší účinnost, až 90% přeměny energie. Parní katapult má účinnost jen 5%.
  • vyšší výkon. EMALS má větší výkon 121 MJ, oproti parnímu katapultu s výkonem 95 MJ.

Nevýhody EMALS

Použití katapultu EMALS má také určité nevýhody:

  • vysoká spotřeba elektřiny. v principu není problém s vysokým odběrem elektřiny, jako takovým, problém je v případě lodí, které mají nedostatečný výkon pro výrobu elektřiny, případně nejsou na tyto odběry elektřiny přizpůsobeny.
  • menší spolehlivost. parní katapult byl v pricipu relativně jednoduchý systém, který pracoval zejména na mechanickém principu. EMALS je v podstatě nová technologie, stále se řeší její dětské nemoci. zatím co parní katapulty mají spolehlivost 99,5%, spolehlivost EMALS je zatím pod 90%, což je pro námořnictvo nežádoucí.

Úspěšné testy letounů

Následující seznam obsahuje letouny, které byly otestovány jako způsobilé pro vzlet s pomocí nových katapultů EMALS v rámci fáze testů ACT fáze 1:

  • červen 2010 - Northrop Grumman T-45 Goshawk
  • červen 2010 - Northrop Grumman C-2 Greyhound
  • prosinec 2010 - F/A-18E Super Hornet
  • září 2011 - Northrop Grumman E-2D Advanced Hawkeye
  • listopad 2011 - Lockeed Martin F-35C Lightning II

V rámci testů ACT fáze 2 (červen 2013 - duben 2014) byly otestovány následující letouny:

  • Boeing EA-18G Growler
  • Boeing F/A-18C Hornet

Odkazy



Copyright © 2010-2023 Michal Zobec, ZOBEC Consulting. Všechna práva jsou vyhrazena.

Tento článek je vydán pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0).
Použité obrázky jsou získány z webu Wikimedia Commons. Portions © WikiMedia Foundation.

Michal ZOBEC
Napsal Michal ZOBEC
OnPremise & Cloud IT Consultant & Architect & Developer.

Působím v IT oboru 25+ let se zaměřením na produkty společnosti Microsoft.

Vojenská technika je mým koníčkem od dětství, kdysi jsem se aktivně věnoval plastikovému modelářství. V současnosti se aktivně věnuji vojenské technice, včetně psaní článků na mých webech, případně také na wikipedii.