bojové letouny, útočné letouny, průzkumné letouny, tankovací letouny, palubní letouny, letadla, letadlové lodě, letectvo, námořnictvo, usa, anglie, rusko, čína, francie,

Aerial Refueling System (ARS) - tankování paliva námořních palubních letounů za letu

Michal ZOBEC Michal ZOBEC Sledovat Apr 15, 2021 · 2 minut čtení
Aerial Refueling System (ARS) - tankování paliva námořních palubních letounů za letu
Sdílet

Aerial Refueling System, zkráceně ARS, nebo také Buddy store, Buddy pod, či Refueling pod, je označení pro speciální externí palivovou nádrž obsahující vybavení pro hadicový tankovací systém. ARS obsahuje nádrž, která pojme 1200 litrů (330 galonů) leteckého paliva a dále navíjecí systém pro navíjení hadice, hadici, stabilizační koš a ovládání hlavice pro průtok paliva do tankujícího letounu. ARS se instaluje na externí závěsníky vojenských letounů, tzv. mokré závěsníky, tedy závěsníky umožňujících napojení na palivový systém letounu, kam se mohou podvěsit přídavné palivové nádrže.

Podvěšením ARS je možné vytvořit z libovolného letounu létající tanker s podporou tankování paliva za letu. ARS se používá podle potřeby u téměř jakéhokoli letounu, v roli létajícího tankeru tak mohou být jak proudové stíhací letouny F/A-18E/F Super Hornet, tak turbovrtulové transportní letouny C-130 Herkules, či transportní helikoptéry UH-60 Black Hawk.

Systém ARS je využíván nejintenzivněji pro námořní palubní letouny působících z letadlových lodí. Letadlové lodě až na vyjímky nedisponují specializovanými palubními letouny v roli leteckých tankerů a to jak z důvodů prostorových, tak provozních. Tuto roli proto přebírají některé z řadových strojů, které poskytnou možnost doplnění paliva ostatním strojům dle potřeby.

Systém ARS v aktuální verzi je užíván všemi ozbrojenými složkami USA společně jako D-704 Refueling Pod. Ruský ekvivalent ARS se jmenuje UPAZ. Systém UPAZ od Rusů převzalo také Čínské letectvo.

S-3 Viking

Historie

Tankovací systém buddy store jako první začala využívat Royal Navy od roku 1962 u letounů Supermarine Scimitar a de Havilland Sea Vixen, které byly využívány jako palubní letecké tankery.

Sea Vixen

Současnost

V současnosti na letadlových lodích US Navy tuto roli poskytuje pouze F/A-18E/F Super Hornet. Super Hornet v roli tankeru je vybaven čtyřmi velkými externími nádržemi 1800 litrů (480 galonů) a jedním ARS s 1200 litry (330 galonů) leteckého paliva, celkem tedy 8400 litrů paliva (2250 galonů).

V roli létajícího tankeru slouží turbovrtulový KC-130/MC-130, který může umožnit tankovat helikoptérám.

Dále jako létající tanker může sloužit například helikoptéra UH-60 Black Hawk.

Výhody

  • jednodušší konstrukce jak na straně tankeru, tak na straně tankovaného letounu.
  • jednodušší realizace tankování, zejména pro tankující letoun, díky pružnosti tankovací hadice.
  • menší nároky na prostor, díky principu užití hadice a její možnost navinutí na buben.
  • možnost tankovat i helikoptéry.

Nevýhody

  • omezená rychlost průtoku paliva.
  • větší náchylnost k poškození.

Historické stroje využívající ARS/buddy store

  • KA-3B Skywarrior,
  • KA-6D Intruder,
  • S-3 Viking,
  • Panavia Tornado.

Aktuální stroje využívající ARS/buddy store ve službě

  • UH-60 Black Hawk,
  • KC-130 Super Herkules,
  • MC-130 Combat Talon II/Commando II,
  • F/A-18E/F Super Hornet.

F/A-18

Odkazy



Copyright © 2010-2023 Michal Zobec, ZOBEC Consulting. Všechna práva jsou vyhrazena.

Tento článek je vydán pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0).
Použité obrázky jsou získány z webu Wikimedia Commons. Portions © WikiMedia Foundation.

Michal ZOBEC
Napsal Michal ZOBEC
OnPremise & Cloud IT Consultant & Architect & Developer.

Působím v IT oboru 25+ let se zaměřením na produkty společnosti Microsoft.

Vojenská technika je mým koníčkem od dětství, kdysi jsem se aktivně věnoval plastikovému modelářství. V současnosti se aktivně věnuji vojenské technice, včetně psaní článků na mých webech, případně také na wikipedii.