Lockheed Martin SR-72 je hypersonický, bezpilotní průzkumný letoun s kombinovaným pohonem proudovými-náporovými motory. Letoun je vyvíjen zvláštním oddělením Lockheed Skunk Works. Filozofie letounu je dosahovat takových rychlostí, které umožní průnik silně bráněným územím s téměř nulovou možností letoun ohrozit. Průlet kritickou oblastí je plánován maximální rychlostí Mach 6 (cca 7 408 km/h), kterou je letoun schopen udržovat několik minut.
V současnosti je dokončena fáze jedna a je připravována fáze dvě, tzn. stavba technologického demonstrátoru.
Koncept letounu je zahrnut do nově plánované obranné koncepce USA se zaměřením na rizika rostoucí v oblastech Dálného východu a Tichomoří do nichž spadá Rusko a zejména Čínská lidová republika, která významně pokročila ve vývoji výzbroje.
Koncepčně se jedná o nástupce letounu SR-71 BlackBird, protože se opětovně ukázala potřeba letounu schopného pronikat nepřátelským územím velmi vysokou rychlostí pro účely průzkumu. Průzkum s pomocí satelitů je omezeno jejich oběžnými drahami, kdy oblast zájmu je s pomocí satelitů pokryta omezeně několikrát za den a navíc v některých případech jej není možné použít kvůli nepříznivému počasí, nebo nedostatečné rozlišovací schopnosti.
Vývoj
Vývoj letounu začal již v roce 2007 a je rozdělen na tři fáze.
První fáze
První fáze je fáze studie a vývoje potřebných technologií. Od roku 2007 společnost Lockheed spolupracovala s různými společnostmi na vývoji a testu potřebných technologií potřebných pro použití v budoucím letounu. Například se společností Aerojet Rocketdyne spolupracovala na vývoji motorů.
Druhá fáze
V druhé fázi Lockheed vyrobí volitelně pilotovaný, jednomotorový, technologický demonstrátor o délce 18 m, u něhož je plánována stavba na rok 2018 a první vzlet v roce 2023.
Třetí fáze
Ve třetí fázi po otestování demonstrátoru bude stavěn plnohodnotný letoun. Stavba je plánována na rok 2023.
Specifikace
Technické údaje
- Posádka: 0
- Rozpětí:
- Délka: cca 30 m
- Výška:
- Nosná plocha:
- Hmotnost prázdného stroje:
- Vzletová hmotnost:
- Pohonná jednotka: 2x kombinovaný proudový-náporový motor
Pohon
Nová pohonná jednotka je společnou konstrukcí společností Lockheed a Aerojet Rocketdyne. Motor se skládá z kombinace proudového a náporového motoru se společným vstupním otvorem pro nasávání vzduchu a společnou výstupní tryskou. Část proudového motoru bude založena na některém z dostupných motorů Pratt & Whitney F100 nebo General Electric F110, které budou modifikovány, aby byly schopny krátkodobě dosáhnout rychlosti Mach 3. Po dosažení maximálního výkonu proudové části motoru se zapne náporová část motoru.
Výkony
- Maximální rychlost: Mach 6 (cca 7 408 km/h) po dobu několika minut
- Cestovní rychlost:
- Pádová rychlost:
- Dolet: 5400 km
- Dostup:
- Vytrvalost:
- Zátěž křídel:
- Tah/Hmotnost:
Výzbroj
- Přístrojové vybavení (senzory).
Primárním úkolem letounu je průnik do silně bráněného území za účelem jeho průzkumu.
Zvažována je však i integrace výzbroje do letounu. V úvahu je brán i fakt, že vzhledem k rychlosti letu, mohou být případně používané střely lehčí, protože potřebnou rychlostí již disponuje samotný letoun. Nižší hmotnosti je možné dosáhnout menší zásobou paliva potřebnou pouze pro manévrování v prostoru cíle.
Copyright © 2010-2023 Michal Zobec, ZOBEC Consulting. Všechna práva jsou vyhrazena.
Tento článek je vydán pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0).
Použité obrázky jsou získány z webu Wikimedia Commons. Portions © WikiMedia Foundation.
Odkazy
- Lockheed SR-71 Blackbird (anglicky)