palubní letouny, transportní letouny, letectvo, námořnictvo, usa, japonsko,

Bell Boeing V-22 Osprey

Michal ZOBEC Michal ZOBEC Sledovat Nov 10, 2020 · 3 minut čtení
Bell Boeing V-22 Osprey
Sdílet

Bell Boeing V-22 Osprey je americký vojenský konvertoplán s překlopnými rotory, který může startovat a přistávat vertikálně (svisle, charakteristika VTOL), nebo s krátkým vzletem a přistáním (charakteristika STOL){:target="_blank"}.

Osprey je určen k plnění úkolů jako konvenční vrtulník s dlouhým doletem, přičemž může dosáhnout rychlosti turbovrtulového letadla. V-22 byl vyvinut a vyrábí jej společně firmy Bell Helicopter Textron a Boeing (Boeing Rotorcraft Systems) a je používán americkou námořní pěchotou a letectvem.

Bell Boeing CMV-22 na palubě výsadkové letadlové lodi

Vývoj

První sériový konvertoplán byl dodán 24. května 1999. Do služby typ vstoupil roku 2009. V červnu 2020 byl dodán 400. konvertoplán tohoto typu.

Konstrukce

V-22 Osprey je konvertoplán uzpůsobený pro vertikální start i přistání (stejně jako vrtulník). Vertikální start i přistání umožňují dva horizontálně natočené rotory. Během 12 sekund se mohou natočit až o 90° dopředu a pracují jako u běžného turbovrtulového letounu. Avšak ve srovnání s vrtulníkem stroj dosahuje výrazně delšího doletu. Dolet stroje lze prodloužit díky schopnosti tankování za letu s pomocí tankovacího systému Aerial Refueling System (ARS){:target="_blank"}.

Další významnou výhodou letounu je jeho skladnost. Křídla V-22 lze složit souběžně s trupem a listy obou vrtulí natočit na jednu stranu{:target="_blank"}. Operaci lze provést za pouhých 90 sekund. Pro tyto vlastnosti bývá letoun často ve výbavě letadlových lodí. Ve skleněném kokpitu V-22 jsou umístěny čtyři multifunkční displeje (MFD) a pátý sdílený centrálním displej jednotky (CDU). Pilotům se tak dostává množství obrazových informací, včetně digitálních map nebo stavu systému.

Noční doplňování paliva do Bell Boeing V-22

Uživatelé

USA Spojené státy americké

  • United States Air Force (USAF) od ledna 2012.
  • United States Marine Corps Aviation (USMC) od ledna 2012.

Japonsko

  • Japonské pozemní síly sebeobrany od května 2020.

Varianty

V-22A. Předsériové kusy vyrobené pro letové zkoušky.
CV-22B. Verze určená pro speciální operace útvarem USSOCOM. Má prodloužený dolet a vylepšenou avioniku. Nahrazuje vrtulníky MH-53 Pave Low.
MV-22B. Verze určená pro americkou námořní pěchotu. Nahrazuje vrtulníky CH-46E a CH-53D.
CMV-22B. Nákladní verze pro zásobování letadlových lodí amerického námořnictva. Nahrazuje letouny Grumman C-2 Greyhound.
HV-22. Plánovaná verze pro záchranné mise. Nebyla objednána.
SV-22. Plánovaná protiponorková verze. Nebyla objednána.

Specifikace (MV-22B)

Technické údaje

  • Posádka: 4 (dva piloti a dva palubní inženýři)
  • Kapacita:
    • 24 vojáků (sedících), 32 vojáků (na podlaze), nebo
    • 9 070 kg vnitřní náklad, nebo
    • 6 800 kg externí náklad
  • Rozpětí: 14 m
  • Průměr rotoru: 11,6 m
  • Délka: 17,5 m
  • Šířka s rotory: 25,8 m
  • Výška: 6,73 m (5,5 u ocasu)
  • Nosná plocha: 28 m²
  • Plocha rotorů: 212 m²
  • Hmotnost prázdného stroje: 15 032 kg
  • Vzletová hmotnost: 21 500 kg
  • Maximální vzletová hmotnost: 27 400 kg
  • Pohonné jednotky: 2× turbohřídelový motor T406/AE 1107C-Liberty, každý o výkonu 4 590 kW

Výkony

  • Maximální rychlost: 460 km/h na úrovni mořské hladiny, 565 km/h; ve 4 600 m
  • Cestovní rychlost: 446 km/h na úrovni mořské hladiny
  • Dolet: 1 627 km
  • Akční rádius: 685 km
  • Přeletový dolet: 1 940 nmi (s přídavnými nádržemi)
  • Dostup: 7 925 m
  • Stoupavost: 11,8 m/s
  • Plošné zatížení rotorů: 102,23 kg/m²

Výzbroj

  • 1× kulomet M240 ráže 7,62 mm nebo M2 Browning ráže 12,7 mm na rampě, vyměnitelný
  • 1× minigun GAU-17 ráže 7,62 mm na břiše letounu, zatahovací, dálkově ovládaný přes video


Copyright © 2019-2022 Michal Zobec, ZOBEC Consulting. Všechna práva jsou vyhrazena.

Tento článek je vydán pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0).
Použité obrázky jsou získány z webu Wikimedia Commons. Portions (p) © WikiMedia Foundation.

Michal ZOBEC
Napsal Michal ZOBEC Sledovat
OnPremise & Cloud IT Consultant & Architect & Developer.

Působím v IT oboru 16 let se zaměřením na produkty společnosti Microsoft.

Vojenská technika je mým koníčkem od dětství, kdysi jsem se aktivně věnoval plastikovému modelářství. V současnosti se aktivně věnuji vojenské technice, včetně psaní článků na mých webech, případně také na wikipedii.