north american, x-15, raketoplány, experimentální letouny, usa, nasa, usaf,

North American X-15

Michal ZOBEC Michal ZOBEC Sledovat May 26, 2024 · 4 minut čtení
North American X-15
Sdílet

North American X-15, je experimentální, jednomístný, hypersonický raketový letoun, s jedním raketovým motorem, schopný provozu ve vysokých nadmořských výškách a suborbitálních letech. Letoun byl vyvíjen ve Spojených státech amerických společností North American Aviation. Letoun byl vyvinut jako výzkumný letoun pro zkoumání letů ve vysokých rychlostech a vysokých výškách a jako protiváha pro potřeby NASA a USAF v době kosmických závodů. X-15 vstoupil do služby v roce 1959. Vyrobeny byly pouze 3 kusy. 1 2

Původní myšlenka X-15 byla o dosažení nových rychlostí podobně jako u prvních letounů X-1 a X-2. Tedy ověření možností konstrukce stroje, aerodynamiky a motoru a dosažení hypersonické rychlosti (Mach 5+).

Někteří piloti byli schopni dosáhnout výšky 100 km a výše, takže se z nich stali oficiálně astronauti. USAF má svou specifikaci vesmíru od 80 km, také tito piloti dostali astronautská křidélka. 2

Letoun mimo jiné sloužil také jako vědecký stroj, kdy pomáhal s vývojem a testování astronavigace. Dále pomohl s vývojem raketoplánu Space Shuttle.

Vzhledem k povaze letounu, jako čistě experimentálního, letoun nebyl schopen sám vzletu a lety byly vždy uskutečněny vypuštěním ze speciálního nosiče NB-52A. Přistání probíhalo klouzavým letem, letoun je vybaven tříbodovým podvozkem příďového typu, nicméně hlavní podvozkové nohy jsou vybaveny lyžinami namísto kol. Dolní část směrovky se odhazovala před přistáním a přistávala na padáku. 1 3 2

Letoun se ovládal během letu aerodynamickými plochami a ve vyšších výškách, v prostředí řídké atmosféry, se využívaly ovládací trysky Reaction Control System (RCS). 1

North American X-15

North American X-15

Pohon

Letoun po vytvoření draku začal létat více než rok (24 letů) s alternativními vylepšenými motory Reaction Motors XLR11 na ethylalkohol a kapalný kyslík, o společném tahu 71 kN (běžný výkon XLR11 jednoho je 27 kN).

V listopadu 1960 dodala společnost Reaction Motors plánované motory XLR99 o tahu 250 kN. Zbývajících 175 letů X-15 používaly jeden motor XLR99 na bezvodý čpavek a kapalný kyslík.

Vysokorychlostní turbočerpadlo je poháněno peroxidem vodíku.

Raketový motor XLR99 spálil 6804 kg paliva za 80 sekund.

Systém řízení (RCS) pro manévrování v prostředí s nízkou hustotou atmosféry využíval vysoce testovací peroxid (High-Test Peroxide, peroxid vodíku o vysoké koncentraci, 85 - 98 %), který se za přítomnosti katalyzátoru rozkládá na vodu a kyslík a může poskytnout specifický impuls 140 s (1,4 km/s).

Varianty X-15

Letoun X-15 existoval ve dvou variantách. Existovala standardní varianta X-15. V této variantě byly první, X-15-1 a poslední, třetí stroj X-15-3.

X-15A-2

Druhý letoun, X-15-2, byl přestavěn po nehodě při přistání 9. listopadu 1962 při které byl stroj poškozen. Upravený letoun byl přejmenován na model X-15A-2. Měl prodloužený trup o 73 cm pro větší palivové nádrže v trupu a pod křídla byly k trupu připevněny dvě externí přídavné nádrže. Letoun byl také opatřen ablativním ochranným nátěrem. Po této úpravě měl letoun delší dobu provozu raketového motoru. Díky tomu dosáhnul rekordní rychlosti 7274 km/h v říjnu 1967 pilotem Williamem Knightem.

North American X-15

North American X-15

Obecné charakteristiky

Parametr Hodnota
Posádka 1
Délka 15,47 m
Rozpětí křídel 6,8 m
Výška 4,12 m
Prázdná hmotnost 6 620 kg
Maximální vzletová hmotnost 15 420 kg
Pohonné jednotky 1× raketový motor XLR99-RM-2 o tahu 250 kN

Výkony

Parametr Hodnota
Maximální rychlost Mach 6,72 (7 273 km/h)
Dolet 450 km
Dostup 107 800 m


Copyright © 2010-2023 Michal Zobec, ZOBEC Consulting. Všechna práva jsou vyhrazena.

Tento článek je vydán pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0).
Použité obrázky jsou získány z webu Wikimedia Commons. Portions © WikiMedia Foundation.

Aktualizace

Aktualizace 26.5.2024

První vydání článku.

Aktualizace 27.5.2024

Nový odstavec Pohon. Doplnění odstavce Varianty X-15. Drobné přepracování úvodu. Odkaz na Experimentální letadlo.

Odkazy a poznámky

Odkazy

Reference

  1. X-15 pilot report, part 1: X-15 General Description & Walkaround na BellFlight.com (anglicky)

  2. Hypersonické rychlosti (Mach 5+)

  3. X-15 - Pre-landing Jettison of Auxiliary Propellants and Lower Ventral Fin na Youtube

Michal ZOBEC
Napsal Michal ZOBEC
OnPremise & Cloud IT Consultant & Architect & Developer.

Působím v IT oboru 25+ let se zaměřením na produkty společnosti Microsoft.

Vojenská technika je mým koníčkem od dětství, kdysi jsem se aktivně věnoval plastikovému modelářství. V současnosti se aktivně věnuji vojenské technice, včetně psaní článků na mých webech, případně také na wikipedii.