messerschmitt, me 262 schwalbe, letectvo, proudové letouny, víceúčelové letouny, německo, 2. světová válka,

Messerschmitt Me 262 Schwalbe: První operačně nasazený proudový stíhač

Michal ZOBEC Michal ZOBEC Sledovat Dec 16, 2025 · 2 minut čtení
Messerschmitt Me 262 Schwalbe: První operačně nasazený proudový stíhač
Sdílet

Messerschmitt Me 262 Schwalbe je jednomístný, podzvukový, dvoumotorový, víceúčelový stíhací letoun 2. generace pro denní provoz. Letoun byl vyvíjen v Německé říši ve společnosti Messerschmitt AG. Letoun byl vyvinut jako rychlý proudový stíhač a přepadový stíhací bombardér a jako protiváha spojenecké převahy ve vzduchu a masivních bombardovacích svazů. Me 262 vstoupil do služby v roce 1944.

Me 262 existuje ve více verzích. Základní stíhací verze Me 262A-1a Schwalbe byla vyzbrojena čtyřmi kanóny MK 108 ráže 30 mm. Verze Me 262A-2a Sturmvogel byla upravena jako rychlý bombardér. Existovaly také dvoumístné cvičné Me 262B-1a, noční stíhače Me 262B-1a/U1, průzkumné varianty a několik dalších experimentálních projektů, včetně přídavných raketových motorů.

Letoun byl původně určen jako stíhač a přepadový letoun, později se ale rozvíjela jeho víceúčelová schopnost včetně bombardování a průzkumu.

Vyrobeno bylo přibližně 1 430 kusů.

Letoun používala Luftwaffe. Po válce několik kusů provozovalo Československo pod označením Avia S-92.

Obecné charakteristiky

Parametr Hodnota
Posádka 1 pilot
Délka (m) 10,58
Rozpětí křídel (m) 12,51
Výška (m) 3,83
Prázdná hmotnost (kg) 3 800
Maximální vzletová hmotnost (kg) 7 130
Pohonné jednotky 2× Junkers Jumo 004B-1; tah 8,8 kN (každý)

Výkony

Parametr Hodnota
Maximální rychlost 870 km/h (Mach 0,71)
Dolet 1 050 km
Bojový dolet cca 650 km
Dostup 11 450 m

Messerschmitt Me 262

Zajímavosti o Me 262 Schwalbe

Technologický milník. Me 262 byl první operačně nasazený proudový stíhač na světě a předznamenal éru proudového letectví.
Rychlostní výhoda. Jeho maximální rychlost byla o desítky procent vyšší než u spojeneckých pístových stíhačů.
Avia S‑92. V poválečném Československu bylo několik Me 262 dokončeno nebo rekonstruováno pod označením Avia S‑92.
Útoky na startu. Spojenecké stíhačky se často snažily Me 262 sestřelit během vzletu a přistání, kdy byly nejzranitelnější.



Copyright © 2010-2025 Michal Zobec, ZOBEC Consulting. Všechna práva jsou vyhrazena.

Tento článek je vydán pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0).
Použité obrázky jsou získány z webu Wikimedia Commons. Portions © WikiMedia Foundation.

Odkazy a poznámky

Odkazy

Reference

Aktualizace

Aktualizace 16.12.2025

První vydání článku.

Michal ZOBEC
Napsal Michal ZOBEC
OnPremise & Cloud IT Consultant & Architect & Developer.

Působím v IT oboru 25+ let se zaměřením na produkty společnosti Microsoft.

Vojenská technika je mým koníčkem od dětství, kdysi jsem se aktivně věnoval plastikovému modelářství. V současnosti se aktivně věnuji vojenské technice, včetně psaní článků na mých webech, případně také na wikipedii.