messerschmitt, me 163 komet, letectvo, raketové letouny, přepadové letouny, německo, 2. světová válka,

Messerschmitt Me 163 Komet: Německý raketový zázrak, který jako první dosáhnul magické rychlosti 1000 km/h

Michal ZOBEC Michal ZOBEC Sledovat Dec 16, 2025 · 4 minut čtení
Messerschmitt Me 163 Komet: Německý raketový zázrak, který jako první dosáhnul magické rychlosti 1000 km/h
Sdílet

Messerschmitt Me 163 Komet je jednomístný, nadzvukový, jednomotorový, stíhací letoun 2. generace pro denní provoz. Letoun byl vyvíjen v Německé říši ve společnosti Messerschmitt AG. Letoun byl vyvinut jako přepadový stíhací letoun k rychlému zachycení a ničení výškových strategických bombardérů a jako odpověď na masivní denní nálety spojeneckých svazů během druhé světové války. Me 163 vstoupil do služby v roce 1944. 1 2 3

Původní určení Me 163 jako přepadového stíhače zůstalo neměnné, avšak operační nasazení bylo silně omezeno technickými a provozními nedostatky. 1 2 3

Vyrobeno bylo přibližně 370 kusů. 1 2 3

Letoun používala výhradně Luftwaffe. 1 2 3

Verze Me 163

První prototypy nesly označení Me 163A a sloužily především pro ověřování aerodynamického uspořádání a základních principů raketového pohonu. Tyto stroje nebyly vyzbrojené. 1 2 3

Hlavní sériově vyráběnou verzí se stal Me 163B, která byla vybavena silnějším raketovým motorem Walter HWK 109-509 a nesla dvojici 30mm kanónů MK 108. Měla aerodynamicky čistší tvar a zjednodušenou konstrukci pro s0riovou výrobu. Právě tato varianta byla nasazena do bojů Luftwaffe. 1 2 3

Další pokusy o rozvoj Me 163

Později byly vyvíjeny pokročilejší varianty jako Me 163C s delším trupem, přetlakovým kokpitem a zvětšenou zásobou paliva, která měla prodloužit operační čas ve vzduchu. 1 2 3

Ještě dál šel projekt Me 263, který se měl stát nástupcem Kometa s přepracovaným podvozkem, vylepšeným křídlem a větší výdrží. Projekt byl předán společnosti Junkers, kde nesl označení Ju 248. Ani jedna z těchto variant však nebyla nikdy dokončena do sériové výroby, především kvůli zhoršující se válečné situaci a technickým komplikacím. 1 2 3

Obecné charakteristiky

Parametr Hodnota
Posádka 1 pilot
Délka (m) 5,70
Rozpětí křídel (m) 9,33
Výška (m) 2,75
Prázdná hmotnost (kg) 1 905
Maximální vzletová hmotnost (kg) 4 410
Pohonné jednotky 1× Walter HWK 109-509A-2; tah 14,7 kN (přídavné spalování neaplikovatelné)

Výkony

Parametr Hodnota
Maximální rychlost Mach 0,92 (960 - 1 130 km/h)
Dolet (km) cca 40 (v režimu pohonu), až 160 km v klouzavém letu
Bojový dolet (km) přibližně 50 - 80
Dostup (m) 12 000 - 15 000

Messerschmitt Me 163 Komet

Zajímavosti o Me 163 Komet

Nejrychlejší letoun druhé světové války. Me 163 jako první pilotovaný letoun překonal rychlost 1000 km/h ve vodorovném letu. V testech dosáhl až 1130 km/h, čímž se stal tehdejším rekordmanem. 1 2 3
Nekonvenční původ. Ačkoliv jej vyráběla firma Messerschmitt, jeho hlavním konstruktérem nebyl Willy Messerschmitt, ale Alexander Lippisch, odborník na bezocasá letadla. 1 2 3
Nebezpečné palivo. Letoun měl vynikající stoupavost (až 4 000 m/min), ale používal extrémně nebezpečné raketové palivo C-Stoff a T-Stoff, které bylo vysoce výbušné a toxické. Nehody při plnění nebo přistání často končily fatálně. 1 2 3
Bez klasického podvozku. Me 163 startoval na odhazovacím vozíku a přistával na břišní lyži. Přistání bylo obtížné a při špatném dosednutí často docházelo k poškození letounu.
Zpět jako kluzák. Po spotřebování paliva (během cca 7 minut letu) se letoun měnil v kluzák, který musel klouzat zpět na základnu. To z něj dělalo snadný cíl pro nepřátelské stíhače při návratu.
Japonská licence. Německo předalo technologii Me 163 spojeneckému Japonsku. Výsledkem byla verze Mitsubishi J8M Shūsui, která ale nestihla vstoupit do služby před koncem války.
Nízká bojová efektivita. Navzdory technické převaze a rychlosti zaznamenal Me 163 jen několik potvrzených sestřelů. Omezený dolet a krátké okno pro zásah bombardérů znamenaly, že většinu nasazení tvořily neúspěšné pokusy o zachycení cíle.



Copyright © 2010-2025 Michal Zobec, ZOBEC Consulting. Všechna práva jsou vyhrazena.

Tento článek je vydán pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0).
Použité obrázky jsou získány z webu Wikimedia Commons. Portions © WikiMedia Foundation.

Odkazy a poznámky

Odkazy

Reference

Aktualizace

Aktualizace 16.12.2025

První vydání článku.

  1. Messerschmitt Me 163 Komet (anglicky) na Wikipedii

  2. Me 163B (anglicky) na National Museum of the USAF

  3. Me 163 Druhasvetova.com

Michal ZOBEC
Napsal Michal ZOBEC
OnPremise & Cloud IT Consultant & Architect & Developer.

Působím v IT oboru 25+ let se zaměřením na produkty společnosti Microsoft.

Vojenská technika je mým koníčkem od dětství, kdysi jsem se aktivně věnoval plastikovému modelářství. V současnosti se aktivně věnuji vojenské technice, včetně psaní článků na mých webech, případně také na wikipedii.