průzkumné letouny, experimentální letouny, letectvo, usa,

Lockheed Martin SR-72

Michal ZOBEC Michal ZOBEC Sledovat Apr 14, 2021 · 2 minut čtení
Lockheed Martin SR-72
Sdílet

Lockheed SR-72 je hypersonický, bezpilotní průzkumný letoun s kombinovaným pohonem proudovými-náporovými motory. Letoun je vyvíjen zvláštním oddělením Lockheed Skunk Works. Filozofie letounu je dosahovat takových rychlostí, které umožní průnik silně bráněným územím s téměř nulovou možností letoun ohrozit. Průlet kritickou oblastí je plánován maximální rychlostí M=6 (cca 7 408 km/h), kterou je letoun schopen udržovat několik minut.

V současnosti je dokončena fáze jedna a je připravována fáze dvě, tzn. stavba technologického demonstrátoru.

Koncept letounu je zahrnut do nově plánované obranné koncepce USA se zaměřením na rizika rostoucí v oblastech Dálného východu a Tichomoří do nichž spadá Rusko a zejména Čínská lidová republika, která významně pokročila ve vývoji výzbroje.

Vývoj

Vývoj letounu začal již v roce 2007 a je rozdělen na tři fáze.

První fáze

První fáze je fáze studie a vývoje potřebných technologií. Od roku 2007 společnost Lockheed spolupracovala s různými společnostmi na vývoji a testu potřebných technologií potřebných pro použití v budoucím letounu. Například se společností Aerojet Rocketdyne spolupracovala na vývoji motorů.

Druhá fáze

V druhé fázi Lockheed vyrobí volitelně pilotovaný, jednomotorový, technologický demonstrátor o délce 18 m, u něhož je plánována stavba na rok 2018 a první vzlet v roce 2023.

Třetí fáze

Ve třetí fázi po otestování demonstrátoru bude stavěn plnohodnotný letoun. Stavba je plánována na rok 2023.

Specifikace

Technické údaje

  • Posádka: 0
  • Rozpětí:
  • Délka: cca 30 m
  • Výška:
  • Nosná plocha:
  • Hmotnost prázdného stroje:
  • Vzletová hmotnost:
  • Pohonná jednotka: 2x kombinovaný proudový-náporový motor

Pohon

Nová pohonná jednotka je společnou konstrukcí společností Lockheed a Aerojet Rocketdyne. Motor se skládá z kombinace proudového a náporového motoru se společným vstupním otvorem pro nasávání vzduchu a společnou výstupní tryskou. Část proudového motoru bude založena na některém z dostupných motorů Pratt & Whitney F100 nebo General Electric F110, které budou modifikovány, aby byly schopny krátkodobě dosáhnout rychlosti M=3. Po dosažení maximálního výkonu proudové části motoru se zapne náporová část motoru.

Výkony

  • Maximální rychlost: M=6 (cca 7 408 km/h) po dobu několika minut
  • Cestovní rychlost:
  • Pádová rychlost:
  • Dolet: 5400 km
  • Dostup:
  • Vytrvalost:
  • Zátěž křídel:
  • Tah/Hmotnost:

Výzbroj

  • Přístrojové vybavení (senzory).

Primárním úkolem letounu je průnik do silně bráněného území za účelem jeho průzkumu.

Zvažována je však i integrace výzbroje do letounu. V úvahu je brán i fakt, že vzhledem k rychlosti letu, mohou být případně používané střely lehčí, protože potřebnou rychlostí již disponuje samotný letoun. Nižší hmotnosti je možné dosáhnout menší zásobou paliva potřebnou pouze pro manévrování v prostoru cíle.

Odkazy



Copyright © 2019-2022 Michal Zobec, ZOBEC Consulting. Všechna práva jsou vyhrazena.

Tento článek je vydán pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0).
Použité obrázky jsou získány z webu Wikimedia Commons. Portions (p) © WikiMedia Foundation.

Michal ZOBEC
Napsal Michal ZOBEC Sledovat
OnPremise & Cloud IT Consultant & Architect & Developer.

Působím v IT oboru 16 let se zaměřením na produkty společnosti Microsoft.

Vojenská technika je mým koníčkem od dětství, kdysi jsem se aktivně věnoval plastikovému modelářství. V současnosti se aktivně věnuji vojenské technice, včetně psaní článků na mých webech, případně také na wikipedii.