Horten Ho 229, mylně označovaný jako Gotha Go 229, je jednomístný, podzvukový, dvoumotorový, víceúčelový stíhací letoun 2. generace pro denní provoz. Letoun byl vyvíjen v Německé říši bratry Reimarem a Walterem Hortenovými, později ve výrobním závodě Gothaer Waggonfabrik. Letoun byl vyvinut jako experimentální vysokorychlostní stíhací‑bombardovací letoun a jako odpověď na specifikaci Luftwaffe "3×1000" - dosah 1000 km, náklad pum 1000 kg a rychlost 1000 km/h. Ho 229 nikdy nevstoupil do služby. 1 2
Ho 229 existuje v několika vývojových verzích. Prvním byl bezmotorový kluzák Ho 229 V1, následovaný proudovým Ho 229 V2, který absolvoval první let v roce 1944. Verze Ho 229 V3 měla být zkušební platformou s plánovanou výzbrojí, ale válka skončila před jejím dokončením. Pokročilé konstrukční varianty měly zahrnovat i dvoumístné a noční verze, ale žádná z nich se nedostala do výroby. 1 2
Letoun byl určen jako vysokorychlostní stíhač s možností působit i jako lehký bombardér. Jeho konstrukce jako samokřídla, včetně dřevěné konstrukce měly zároveň snižovat radarovou zjistitelnost - v tomto směru bývá Ho 229 označován jako první letoun s prvky stealth technologie. Je však nutné zdůraznit, že vlastnosti Stealth nebyly cílené. 1 2
Vyrobeno bylo pouze několik prototypů.
Letoun nebyl nikdy nasazen v bojích. Jeden z prototypů (Ho 229 V3) byl po válce ukořistěn Spojenými státy a dnes je uchován ve Smithsonian Institution. 1 2
Obecné charakteristiky
| Parametr | Hodnota |
|---|---|
| Posádka | 1 pilot |
| Délka (m) | 7,47 |
| Rozpětí křídel (m) | 16,76 |
| Výška (m) | 2,81 |
| Prázdná hmotnost (kg) | 4 600 |
| Maximální vzletová hmotnost (kg) | 8 100 |
| Pohonné jednotky | 2× Junkers Jumo 004B; 8,8 kN každý (bez přídavného spalování) |
Výkony
| Parametr | Hodnota |
|---|---|
| Maximální rychlost | 977 km/h (Mach 0,92) |
| Dolet (km) | 1 900 |
| Bojový dolet (km) | cca 1 000 |
| Dostup (m) | 16 000 |
Zajímavosti o Ho 229
Horten Ho 229 je mylně označován jako Gotha Go 229 podle výrobce. Nicméně podle typového označení RLM je uděleno označení Horten Ho 229. 1 2
Northrop B-2 je mylně označován jako nástupce Horten Ho 229, což je omyl protože Northrop B-2 vychází z vlastni historické praxe konstrukce zakladatele společnosti Jacka Northropa, který již během druhé světové války experimentoval se samokřídly, což vyvrcholilo stroji Northrop YB-35 a Northrop YB-49 v letech 1946 až 1950. 1 2
Horten Ho 229 bývá někdy označován jako první letoun s vlastnostmi Stealth (obtižná zjistitelnost). To je sice fakticky pravda, nicméně myšlenka vlastností stealth letadel a jejich cílená konstrukce v tomto směru vznikla až cca v roce 1970. 1 2

Copyright © 2010-2025 Michal Zobec, ZOBEC Consulting. Všechna práva jsou vyhrazena.
Tento článek je vydán pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0).
Použité obrázky jsou získány z webu Wikimedia Commons. Portions © WikiMedia Foundation.
Odkazy a poznámky
Odkazy
Reference
Aktualizace
Aktualizace 16.12.2025
První vydání článku.
-
Horten Ho 229 (anglicky) na Wikipedii ↩
-
Ho 229 a stealth na Armádní zpravodaj ↩
Focke-Wulf Ta 183 Huckebein: Neuskutečněný proudový stíhač třetí říše