focke-wulf, ta 183 huckebein, letectvo, stíhací letouny, německo, 2. světová válka,

Focke-Wulf Ta 183 Huckebein: Neuskutečněný proudový stíhač třetí říše

Michal ZOBEC Michal ZOBEC Sledovat Dec 16, 2025 · 2 minut čtení
Focke-Wulf Ta 183 Huckebein: Neuskutečněný proudový stíhač třetí říše
Sdílet

Focke-Wulf Ta 183 Huckebein je jednomístný, podzvukový, jednomotorový, stíhací letoun 2. generace pro denní provoz. Letoun byl vyvíjen v Německé říši ve společnosti Focke-Wulf Flugzeugbau GmbH. Letoun byl vyvinut jako pokročilý proudový stíhací letoun a jako protiváha spojenecké letecké převahy v závěru druhé světové války. Ta 183 nikdy nevstoupil do služby. 1

Ta 183 byl navržen v několika verzích, z nichž nejpokročilejší byl základní projekt s ocasními plochami ve tvaru písmene „T“, šípovitým křídlem a proudovým motorem Heinkel HeS 011. Letoun měl být vyzbrojen čtyřmi 30mm kanóny MK 108, uvažovalo se i o výzbroji naváděnými střelami. Pro první prototypy bylo plánováno použití motoru Junkers Jumo 004. Do výroby se však nedostal žádný letuschopný prototyp. 1

Ta 183 byl původně určen jako přepadový stíhací letoun pro vybojování vzdušné nadvlády, nikdy se však nedostal za fázi konstrukčních návrhů a větrných tunelů. Jeho vývoj ovlivnil poválečné konstrukce, například argentinský FMA IAe 33 Pulqui II. 1

Vyrobeno bylo několik nerealizovaných konstrukčních prototypů a maket. 1

Letoun nebyl nikdy nasazen v žádné armádě. 1

Obecné charakteristiky

Parametr Hodnota
Posádka 1 pilot
Délka (m) 9,20
Rozpětí křídel (m) 10,00
Výška (m) 3,86
Prázdná hmotnost (kg) 2 380
Maximální vzletová hmotnost (kg) 4 300
Pohonné jednotky 1× Heinkel HeS 011A; tah 12,7 kN (bez přídavného spalování)

Výkony

Parametr Hodnota
Maximální rychlost 955-960 km/h (teoretická)
Dolet cca 1 200 km (odhadem)
Bojový dolet neuveden
Dostup (m) 14 000

Focke-Wulf Ta 183 Huckebein

Zajímavosti o Me 262 Schwalbe

Ta 183 byl koncipován jako výrazně modernější nástupce německého Me 262 s lépe šípovitými křídly a zlepšenými výkonnostními parametry navrženými pro rychlosti blížící se Mach 0,9. 1

Standardní výzbroj se měla skládat ze 4× kanónů MK 108 ráže 30 mm, umístěných okolo nosního nasávacího otvoru, a existence byla i možnost nést X‑4 řízené rakety nebo pumy až do hmotnosti kolem 500 kg. 1

Aerodynamický návrh s nasávacím otvorem v nose, šípovitými křídly a vysokým „T“ ocasem byl pokrokový pro svou dobu a ovlivnil poválečné proudové letouny v několika zemích. 1

Myšlenky z Ta 183 se objevily v některých poválečných letadlech jako FMA IAe 33 Pulqui II v Argentině, a někteří historici zmiňují podobnosti i s konstrukcemi jako Saab 29 Tunnan či MiG‑15, i když přímé technické propojení je předmětem debat. 1



Copyright © 2010-2025 Michal Zobec, ZOBEC Consulting. Všechna práva jsou vyhrazena.

Tento článek je vydán pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0).
Použité obrázky jsou získány z webu Wikimedia Commons. Portions © WikiMedia Foundation.

Odkazy a poznámky

Odkazy

Reference

Aktualizace

Aktualizace 16.12.2025

První vydání článku.

  1. Focke-Wulf Ta 183 (anglicky) na Wikipedii

Michal ZOBEC
Napsal Michal ZOBEC
OnPremise & Cloud IT Consultant & Architect & Developer.

Působím v IT oboru 25+ let se zaměřením na produkty společnosti Microsoft.

Vojenská technika je mým koníčkem od dětství, kdysi jsem se aktivně věnoval plastikovému modelářství. V současnosti se aktivně věnuji vojenské technice, včetně psaní článků na mých webech, případně také na wikipedii.