Focke-Wulf Ta 183 Huckebein je jednomístný, podzvukový, jednomotorový, stíhací letoun 2. generace pro denní provoz. Letoun byl vyvíjen v Německé říši ve společnosti Focke-Wulf Flugzeugbau GmbH. Letoun byl vyvinut jako pokročilý proudový stíhací letoun a jako protiváha spojenecké letecké převahy v závěru druhé světové války. Ta 183 nikdy nevstoupil do služby. 1
Ta 183 byl navržen v několika verzích, z nichž nejpokročilejší byl základní projekt s ocasními plochami ve tvaru písmene „T“, šípovitým křídlem a proudovým motorem Heinkel HeS 011. Letoun měl být vyzbrojen čtyřmi 30mm kanóny MK 108, uvažovalo se i o výzbroji naváděnými střelami. Pro první prototypy bylo plánováno použití motoru Junkers Jumo 004. Do výroby se však nedostal žádný letuschopný prototyp. 1
Ta 183 byl původně určen jako přepadový stíhací letoun pro vybojování vzdušné nadvlády, nikdy se však nedostal za fázi konstrukčních návrhů a větrných tunelů. Jeho vývoj ovlivnil poválečné konstrukce, například argentinský FMA IAe 33 Pulqui II. 1
Vyrobeno bylo několik nerealizovaných konstrukčních prototypů a maket. 1
Letoun nebyl nikdy nasazen v žádné armádě. 1
Obecné charakteristiky
| Parametr | Hodnota |
|---|---|
| Posádka | 1 pilot |
| Délka (m) | 9,20 |
| Rozpětí křídel (m) | 10,00 |
| Výška (m) | 3,86 |
| Prázdná hmotnost (kg) | 2 380 |
| Maximální vzletová hmotnost (kg) | 4 300 |
| Pohonné jednotky | 1× Heinkel HeS 011A; tah 12,7 kN (bez přídavného spalování) |
Výkony
| Parametr | Hodnota |
|---|---|
| Maximální rychlost | 955-960 km/h (teoretická) |
| Dolet | cca 1 200 km (odhadem) |
| Bojový dolet | neuveden |
| Dostup (m) | 14 000 |

Zajímavosti o Me 262 Schwalbe
Ta 183 byl koncipován jako výrazně modernější nástupce německého Me 262 s lépe šípovitými křídly a zlepšenými výkonnostními parametry navrženými pro rychlosti blížící se Mach 0,9. 1
Standardní výzbroj se měla skládat ze 4× kanónů MK 108 ráže 30 mm, umístěných okolo nosního nasávacího otvoru, a existence byla i možnost nést X‑4 řízené rakety nebo pumy až do hmotnosti kolem 500 kg. 1
Aerodynamický návrh s nasávacím otvorem v nose, šípovitými křídly a vysokým „T“ ocasem byl pokrokový pro svou dobu a ovlivnil poválečné proudové letouny v několika zemích. 1
Myšlenky z Ta 183 se objevily v některých poválečných letadlech jako FMA IAe 33 Pulqui II v Argentině, a někteří historici zmiňují podobnosti i s konstrukcemi jako Saab 29 Tunnan či MiG‑15, i když přímé technické propojení je předmětem debat. 1
Copyright © 2010-2025 Michal Zobec, ZOBEC Consulting. Všechna práva jsou vyhrazena.
Tento článek je vydán pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0).
Použité obrázky jsou získány z webu Wikimedia Commons. Portions © WikiMedia Foundation.
Odkazy a poznámky
Odkazy
Reference
Aktualizace
Aktualizace 16.12.2025
První vydání článku.
-
Focke-Wulf Ta 183 (anglicky) na Wikipedii ↩
Suchoj Su-24 Fencer