Boeing B‑52 Stratofortress je americký, šestimístný, podzvukový, osmimotorový, strategický těžký bombardér s možností denního i nočního provozu. Letoun byl vyvinut ve Spojených státech společností Boeing jako nástupce Convair B‑36 a B‑47 pro jaderné odstrašování. Vstoupil do služby v roce 1955. 1 2
Jediná aktivní verze je B‑52H, původně pro jaderné útoky, později modernizovaná pro konvenční i jaderné mise. Plánovaná verze B‑52J (s motory Rolls‑Royce F130) se připravuje. 1
Původní role byla strategické jaderné bombardování, dnes je využíván pro jaderný i konvenční úder, námořní operace a blízkou palebnou podporu. Vyrobeno bylo 744 kusů v letech 1952‑1962. Aktivně je nyní ve výzbroji USAF 72-76 kusů, ostatní stroje jsou zakonzervovány. 1
Letoun se podílel na několika konfliktech: Vietnam (konvenční bombardování), Operace Pouštní štít a Pouštní bouře, Kosovo, Afghánistán, Irák, a ISIS. 1
Boeing B‑52 je ikonou vojenského letectva a díky robustní konstrukci, schopnosti modernizace i obrovské nosnosti bude v službě minimálně do poloviny 21. století. 1 2
USAF je jediným provozovatelem tohoto stroje.
Modernizace a budoucnost
I přes značné stáří letounu se s Buffem (Buff; Big Ugly Fat Fellow) stále počítá a probíhá zásadní projekt modernizace na novou verzi B-52J/K (o označení verze není rozhodnuto). V rámci vývoje nové verze dostane Stratofortress nové schopnosti: 2
- nový radar odvozený od radaru APG-79 AESA pro F/A-18E/F Super Hornet; 2
- nový systém pro radioelektronický boj ALQ‑172; 2
- nové motory Rolls‑Royce F130; 2
- nový zaměřovací kontejner Litening, nebo Sniper; 2
- schopnost nést nové hypersonické střely AGM-183A ARRW (Air-Launched Rapid Response Weapon). 2
Letoun také bude mít přepracovaný kokpit a pravděpodobně také dostane nové satelitní datové linky. 2
První stroje k testování by měly být dokončeny v roce 2025, celý proces modernizace všech strojů bude probíhat do roku 2035. 2
Boeing B‑52 Stratofortress má nahradit Northrop Grumman B-21 Raider, nicméně vzhledem k probíhajícím modernizacím to nebude pravděpodobně dříve než kolem roku 2050.
Obecné charakteristiky
Parametr | Hodnota |
---|---|
Posádka | 6 členů (pilot, kopilot, radarový navigátor, navigátor, důstojník elektronického boje) |
Délka | 49,05 m |
Rozpětí křídel | 56,39 m |
Výška | 17,5 m |
Prázdná hmotnost | ~83 250 kg |
Max. vzletová hmotnost | 229 088 kg |
Pohonné jednotky | 8× Pratt & Whitney TF33‑P‑3, 75,6 kN tah každý |
Výkon
Parametr | Hodnota |
---|---|
Max. rychlost | Mach 0,86 (~1 050 km/h) |
Dolet | 14 200 km bez doplňování paliva |
Bojový dolet | přibližně 8 800 km |
Dostup | až 16 800 m |
Copyright © 2010-2025 Michal Zobec, ZOBEC Consulting. Všechna práva jsou vyhrazena.
Tento článek je vydán pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0).
Použité obrázky jsou získány z webu Wikimedia Commons. Portions © WikiMedia Foundation.
Aktualizace
Aktualizace 19.7.2025
První vydání článku.
Odkazy a poznámky
Odkazy
Reference
-
Boeing B‑52 Stratofortress na Air Force Global Strike Command (anglicky) ↩
-
B-52’s Upgraded AN/ALQ-172 Self-Protection System Tested During Recent Flight na Defense News (anglicky) ↩